Tuesday, February 20, 2007

Idag har det vært en utrolig kul dag.
Fikk endelig internett igår, så var hjemmom en tur og sjekka alt.
Og da måtte jeg bare trene litt med Nemo. Trente stimuluskontroll.
Det går så utrolig tregt! Eller kanskje det er jeg som går for fort frem.
La meg på 80%, på slutten nesten 100% Nå kan jeg få han til å stå og vente til jeg gir kommando, ikke bare tilby, og DET er fremskritt. Begynte å teste pølse istedefor sitt.
Foreløpig setter han seg på kroppspråket mitt. Etter hvert bare når jeg sa sitt :)
Begynte å trene stå. Først mens jeg gikk baklengs, men ganske raskt kunne han tilby stå mens vi gikk frem begge to. Yej!
Begynte såvidt å sette kommando på den også, det gikk jo så bra!

Idag har vi drevet med litt annerledes generalisering og miljøtrening. På vei hjem satt jeg Nemo i forsetet istedefor i buret bak. Det var nok til å ryste hans lille verden. Han peste og var IKKE komfortabel. Men det spilte ingen rolle, for han må bli vant til alt. Etter hvert gikk det bedre, og etter en kort pause mens jeg var i bhg hoppa han gladelig inn i framsetet. (ja, jeg er klar ove rat jeg lærer han masse uvaner jeg egentlig ikke vil ha, men syns han må bli vant til alt) Vil ikke ha en hund som bare er vant til å ligge i buret bak, eller i buret i gangen når han skal være alene. Han er stille som en mus, men hva med når jeg må ha han i bur inne i stua. Da blir det mye verre.
Rart at det skal ha så mye å si egentlig. Men vi er jo litt sånn vi også.
Jeg mener selv jeg kan nr mitt utenat. Men bare hvis jeg sier to og to tall om gangen. Hvis jeg må si tre tar det mye mye lengre tid. Eller hva med å kneppe igjen en glidelås. På meg selv går det helt fint, når jeg må gjøre det med glidelåsen foran meg trenger jeg mer trening.
Eller når vi skal på skitur på hytta.
Alltid har vi gjort det sånn at vi spiser frokost og så går vi på tur.
Når da Elin ville trene litt før vi skulle gå, ble det uss i systemet.
Vi gikk tur rett etter frokost.
Det bor en liten autist i oss alle.

2 comments:

Anonymous said...

Gode eksempler på generalisering, det der!! Å dra igjen en glidelås ER noe annet når glidelåsen ikke er like under haka.

Sitt i front ER noe helt annet enn sitt ved siden av...


Hmm... det har jeg ikke tenkt over på den måten før! :-)

Elin said...

Fantastisk flink du er til å trene! Kult at det funker så bra!:oD