Saturday, March 31, 2007

Et langt innlegg

Akkurat nå ligger hundetrening litt brakk
Det er sykt fint vær, og det må man bare utnytte til det fulle.
Er ute og klatrer hver dag så sant jeg har sjangsen, og Nemo er også med.
Han løper løs hele tiden, klatrer etter meg på baksiden av fjellet(var litt redd han skulle hoppe etter meg ned...) og så trener vi flyt mens de andre klatrer. Vi har bare ett tau som vi deler på. og det gjør rom for litt treningspause. Har kjøpt et par nye leker, blant annet en kong vi leker masse med der ute. Slipper når han drar ekstra hardt og kaster når han kommer tilbake med den.
Nok om det og mer om noe annet. Skal forresten legge ut noen klatrebilder snart, venter på at Paul skal sende noen over. Jeg har nemlig rota bort laderen til mitt speilrefleks...er jo bare å finne den igjen,men det tar altså litt tid.

Hvem er jeg?
Jeg er en mamma
Jeg er en kjæreste
Jeg er en student
arbeidstaker
venninne
klatrer

Og de fleste av disse rollene kræsjer med hverandre.
Jeg kan foreksempel ikke både gå ut med kjæresten min og være hjemme med Aasne på en gang.
Eller lese lekser og ta meg av Aasne( som jo er i barnehagen hele dagen mens jeg er på skolen)
Holde det ryddig hjemme og samtidig klatre, jobbe mest mulig, være aktiv på skolen, pleie vennforhold eller lese alle bøkene jeg vil, uten å ha for mye barnevakt

Som den adferdsanalytikerfantasten jeg er leter jeg derfor etter løsninger for å få alt til å gå opp.
Disse har imidlertidig sprekt disse fire ukene jeg har hatt praksis.
For å forhindre dårlig tid og vrange unger om morgenen legger jeg derfor klart klær, niste og sekk på kvelden før.(bortsett fra de kveldene jeg har kjærstebesøk eller ikke har tørket ferdig tøy tidligere.
12:00Etter skolen prøver jeg å trene 3 ganger i uka før jeg henter Aasne. Disse dagene drar jeg litt før fra skolen for å rekke alt(bortsett fra de tirsdagene vi har møte på jobb eller gruppearbeid på skolen)
14-15:00Så handler jeg, henter Aasne og lager middag(etter jeg har luftet og trent litt med Nemo, ryddet unna det verste rotet eller åpnet regninger)
18:30Leggetid for Aasne(hvis jeg ikke har ho med på hundetrening eller begynner å vaske klær. (Da drøyer det alltid litt)
19:30 Aasne sover forhåpentligvis og jeg kan A) vaske opp B) gjøre lekser c) surfe og snakke på msn, ha besøk, være kjæreste, dra på klatring eller se på tv eller C) sovne etter litt rydding og litt Nemotrening.
Men da har jeg som regel glemt å pakke sekken til neste dag, hengt opp tøyet jeg vaska eller bare vært kjæreste.
Mandag er der kurs, tirsdag klatring, onsdag trening og fredag jobb.
Hvis jeg ikke da har fått dårlig samvittighet for Aasne og blir hjemme med dårlig samvittighet fordi jeg dropper hundetrening eller klatring eller helst begge deler.
Da er det viktig å se på hva man prioriterer. Jeg vet jeg har skrevet om dette før, men når du ligger for døden og ser tilbake, hva kommer du til å angre på at du ikke brukte mer tid på?
Ikke å tjene mer penger(hvem har bruk for dem nå)
Ikke å gjøre karriere eller å ha det ryddig bestandig(hva har du igjen for det nå)
Jeg ville angra på at jeg ikke brukte mer tid på relasjoner. Når man ligger der og skal dø er det ingenting som spiller noen rolle bortsett fra å ha de du er glad i der.
Så hver gang du bruker tid på en relasjon istede for noe annet, syns jeg du burde gjøre det med god samvittghet.
Og ærlig talt, alle vi som er så opptatt av å ha det ryddig og trene og være flinke.
Hadde vi gjort det hvis ingen hadde visst om det?

1 comment:

Elin said...

Bra skrevet!
Vi er med på klatretur igjen så snart som mulig! Det var knallgøy! Snakk om forsterkning...