Tuesday, May 8, 2007

Jakt


Selv om vi hadde med fiskestengene opp til Evje, ble det ikke tid til noe annet enn å kikke etter rådyr og spise god mat.
Ikke verst det heller.
På fredag disket Atle og Olav opp med biff, krydderpotet, grønnsaker og god vin. Det var så godt at jeg måtte gå å legge med når jeg var ferdig å spise. Ikke så mye selskap i meg med andre ord..
Men, tidlig neste morgen var det bedre, vi spiste frokost og dro ut med kikkert.
JEG hadde lyst å gå bort, men det ble nedstemt, så vi parkerte ved enden av skogen og smøg oss inn.
Det vil si. Atle smøg seg. Jeg hadde med Nemo og en halvfull vannflaske i sekken, så jeg gikk IKKE stille.
I tillegg var klokka alt sju, så jeg hadde igrunn ikke stort håp om at vi skulle se noe.
Ikke før vi kom over en bakketopp.
Idet jeg runder toppen med Nemo dansende rundt meg spretter det plutselig opp et rådyr foran oss. 15 m ca, det stoppet.
Jeg holdt pusten å tenkte på å ta opp kamera, men det ble med tanken, før det sprang videre inn i skogen mens det brølte.
Så kult å se det så nærme!
Men om jeg noengang har tenkt at Nemo er pysete, og at om han treffer på rådyr eller elg kommer han til å stikke, så tok jeg feil...
Det var som om noen hadde trekt han opp som en spilledåse til bristepunktet, og idet rådyret forsvant i skogen EKSPLODERTE han. Han ble helt vill, jeg har aldri sett han sånn! Kastet seg i båndet og hyyylte, tilbake til meg og frem igjen mens han skrek!
Det var neste litt skremmende å se han så ute av kontroll, for han pleier ikke være så ivrig!

Det var da klikkertrener Svendsen kom inn i bildet. Mål: Få den hunden under kontroll!
Jeg klikket når han så på meg og han spiste FROLIC! 5 klikk for utg stilling før han fikk værsågod til å løpe frem. Stoppet og gjentok samme prosedyre et par ganger til, det funket som bare det!
TO- NULL til MEG :D
På vei tilbake gikk vi på et par ender som lettet og noen småfugl, gjorde det samme med de. Kanskje det er håp for fuglehunden som er redd kaldt vilt...
Posted by Picasa

No comments: