Monday, June 18, 2007

fellestrening

på hove, der de er i full gang å forberede til hovefestivalen. Jeg gleder meg!
Litt om hvordan vi holder på nå:
  • dagen før trening får han ikke mat eller trening i det hele tatt. fysisk trening får han
  • jeg varierer godbitene fra gang til gang, har alltid en god og en "dårligere"
  • klikker ti klikk eller 1 minutt av gangen, på siste klikk frir jeg han ut til tissekanten
  • har han ute mye mellom øktene og når han begynner å kjede seg tar jeg frem ballen og leker mens vi sitter nede.

Idag hadde han mye lettere for å ta seg inn mellom repitisjonene og pausene, han hadde fine utg stilinger, dekk, stå og sitt. Ikke mye variasjon, så dette har vi bra flyt på.

Fri ved foten var hovedfokus idag, så vi jobbet både med å gå baklengs, sideforflytninger og fot fremover. Fikk absolutt best attityd når vi brukte tispeflekker og Vera som belønning. Jeg satte fine kriterier og fikk bra fremgang. Når man bruker avstandsbelønning syns jeg alltid det er vanskeligere å sette gode kriterier, det er fort gjort å strekke strikken for langt flere ganger når man har en bra forsterker. Hunden holder jo lengre før den mister interessen enn om man bare bruker fiskekaker som er en dårligere forsterker.

En ting er hvertfall sikkert at jeg lærer sinnsykt mye av denne prikkete hunden min, og nå føler jeg endelig vi er på vei noen steder. Dette ser veldig lovende ut :)

1 comment:

Kari Anne said...

Du sier noe der; det ER lett å ta det for langt når man har en god forsterker.

I går brukte jeg nesten ikke godbiter på fri ved foten, kun lek eller avstandsbelønning. Det resulterte i særdeles effektive, men korte økter. Hun blir fort sliten av det. Etter slik trening kan jeg derimot gå rett over på å trene på noe som ikke krever så mye av henne, som f.eks dekk og bli eller ro-trening eller tannvisning.

Så deilig det er når det går godt, og IKKE deilig når det IKKE går godt! :-)

Du er så flink til å holde motet oppe uansett, du Siv. :-)