Monday, March 3, 2008

Agility





I helgen var vi på agilitykurs hos Thomas og Fanny sammen med Elin, Therese og Karine og det var så gøy!
Vi vekslet mellom å trene egne hunder, ha teori og se hvordan Fanny trente sine hunder. Det beste med helgen var at vi var på så forskjellig nivå alle sammen, da fikk man både se øvelsene i innlæring, nesten ferdig og hvordan de så ut når man satte de ut på en bane. Selv om jeg har lest en del om agility og sett flere filmer hjalp denne helgen til å få satt en del begreper og ting på plass og skape litt mer system i all kunnskapen.
Vi gikk igjennom handling; sirkelarbeid, one jump øvelser og bytter. Hvor man legger inn bytter på en bane(her trenger jeg masse trening for å holde på alle kriteriene for når man tar bytter osv) og hvordan man lærer inn bytter.
Kry fikk trene mest på å sitte og bli sittende mens jeg går på siden, bak osv, vi kan ikke gå videre på byttene før vi har det på plass. Hun fikk også prøvd seg på å sikte mellom noe(to hinderstøtter) og vi startet på sirkelarbeid.
Det er så utrolig mye man kan gjøre med burlekene og sirkelarbeid!
Restrained recalls fra buret, sug mot buret når jeg spurter frem, nedbremsinger under innkalling og sirkelarbeid og hvor man belønner(på siden av deg, ikke foran)
Heldigvis hadde jeg med Nemo også, så vi lærte inn bakombytter, trente på bokshjørner og ulike baner. En del av det vi må trene på er hans rutiner og hans feil, og en del er det jeg som må trenes på. Som feks holde linjen når jeg tar bytter og hvor jeg tar bytter(og hvor og når jeg belønner) Det var hvertfall skikkelig gøy at vi fikk det så bra til som vi gjorde og nå har vi masse vi kan gå videre med her hjemme.
Jeg har satt opp slalomen som et punkt på målsetningen Jeg skal ha ferdig slalom til mai, så dette trente vi også på. Thomas viste hvordan han hadde lært Pavlov slalom med 2x2 metoden og det er den vi også kommer til å bruke. Legger ut noen bilder fra starten av innlæringen.

2 comments:

Anonymous said...

Du skal få en sjokolade hos meg når du har slalomen ferdig til 1. mai!

Mitt hvite hus said...

Dette hørtes helt fantastisk moro ut Siv:=)Kos dere videre med agility treningen .