Wednesday, September 3, 2008

I dag er ikke alt bare fryd og gammen lengre. Vi gikk først to spor, men jeg syns ikke hun har fått ned farten noe særlig og bitvis virrer hun bare i stram line som en pendel. Noen strekker går veldig bra, da har hun lav fart, jobber konsentrert og nøler ikke. De fleste vinklene går faktisk veldig bra, men med en gang det kommer en rett strekke så er det som om noe har bitt henne bak. Sporene i dag gikk i skiftende terreng, en del bratte oppover bakker og med fire vinkler i hvert spor. Før vi startet trente jeg fri ved fot bort til sporet hvor jeg fokuserte på at hun skulle være rolig og ikke gå og pipe, hver gang det kom lyd eller hun sprang ut av posisjon snudde jeg og gikk andre veien til hun roet seg igjen, det fungerte veldig bra og hun var rolig og fin da vi startet sporet. (at det ikke varte så lenge derimot trenger jeg ikke skrive noe om)
Etter to spor med mye fart fant jeg ut at jeg ville prøve noe litt annet, jeg la et kort godbitspor på en rett strekke hvor jeg gikk helt inntil henne så jeg kunne stoppe i samme øyeblikk som nesen gikk opp, nå skulle hun få med seg alle godbitene. Jeg var litt inspirert av Mortens artikkel og litt av noe Monica forklarte på kurset om hvordan de hadde startet å spore med hennes valp. Legg et kort godbitspor, stå med hunden mellom bena og hold rundt den, når hunden går fremover med nesa ned følger du etter mens du fortsatt holder rundt hunden, i samme øyeblikk som hunden tar nesa opp av bakken løfter du hunden forsiktig litt opp. Da går som regel nesa ned igjen for å komme til godbitene og du setter valpen ned og dere fortsetter igjen.
Jeg tror jeg skal gå et par slike spor i morgen før kurset og se om jeg merker noen forbedring eller om jeg skal prøve noe annet.

I dag var vi også med på lydighetscup arrangert av de andre vi trener med, jeg hadde igrunn ikke tenkt å starte, men etter litt overtalelse la jeg en rask plan og startet veldig uoffisielt med Kry i lp1. Vi var tre deltakere og jeg startet først. Fellesdekken belønnet jeg tre fire ganger underveis ettersom hun lå med en fremmed hund og hun hadde veeeldig lange øyne etter Aasne og Simon som lekte utenfor ringen.
Tannvisning gikk overraskende greit, hun satt musestille mens jeg hilste på dommer og dommeren bøyde seg ned og begynte å ta på henne, da reise hun seg og ville kose og det lot jeg henne bare gjøre, å se på tennene gikk helt fint.
Lineføring gikk så der, men hver gang jeg belønnet falt hun litt ut, jeg må trene mer på overganger mellom belønning og ny repetisjon med forstyrrelser. Holdtene og vendingene så veldig bra ut. Fri ved foten var det mye bra på, men også en tur ut av ringen(!) idet hun så simon og aasne løpe forbi.
Dekk fra holdt var veldig bra, stå under marsj var perfekt  Innkallingen perfekt og hopp over hinder var bra bortsett fra at hun tråkket på hinderet på vei over.
Alt i alt er jeg veldig glad vi valgte å starte fordi det kom veldig tydelig frem hva vi trenger å trene mer på.
1. Fellesdekk, ettersom hun ikke kan ligge to min alene en gang er dette det første vi må ta tak i.
2. Fri ved foten, jeg tror jeg skal trene mye på forstyrrelser og se om det kanskje må koste mer å gjøre feil.
3. Transportstrekkene mellom øvelsene
4. Sitte og vente i utg stilling
5. HOPPE over hinder 

Jeg er så trøtt at jeg holdt på å sovne klokka åtte på sofaen og kanskje jeg skulle gjort det så jeg hadde rukket å stå opp tidlig og gå spor før skolen.

5 comments:

Håkon Groven said...

Noen innspill ift. fart i sporet:
1) Gå godbitspor med godbiter nesten hvert tråkk

eller

2) Gå vinkler - feks 100 meter spor med 2-3 vinkler

Vær obs på at jeg skriver _eller_. Dette fordi at begge framgangsmåtene krever at du går veldig mange spor på denne måten før du ser resultater. Ikke forvent resultat etter 3-4 spor!

Velger du alternativ en (godbiter) så må du i tillegg ha en veldig gradvis nedtrapping av godbitene når du kommer så langt (etter ditt spor nr. 100 elns med høy frekvens ; ).

Noe du kan eksperimentere med og som du kan se virkningen av umiddelbart er linelengde. Linelengda påvirker vanligvis farten slik:
1) Lang line gir lavere tempo en kort line
2) Slak line gir lavere tempo en stram line

Hvis du har ei line på 15 m kan du i løpet av ett spor variere hvor langt bak du går. Observer Kry og se hvordan ho går når du er 2 m bak vs. 15 m bak feks.

Håkon Groven said...

Selv om jeg prøvde å presisere det kom det ikke veldig tydelig fram. Jeg mente å si at du bør velgen en av de to framgangsmåtene og holde deg til det resten av sesongen - minst.

Anonymous said...

Artig å les bloggen din Siv, du er jaggu ivrig til å trene! Rødt hår ja!

Siv said...

Takk Håkon!
svar fra sporeksperten er kjærkommen kunnskap.
Jeg kommer til å prøve fremgangsmåte to, å alltid legge vinkler.
Men jeg lurer på en ting, hvis man skal øke lengden på lina eller ha slakkere line, vil det ikke da være vanskeligere med timingen om hunden tar nesa opp eller går ut av sporet?
Og hvor mye vekt skal jeg legge på timingen med linebruk i sporet?

Håkon Groven said...

Slakk line gir dårligere timing. Jeg tror du skal gå med stram line men gå ikke for tett oppi. Og bare hver tøff med å øke vanskelighetsgraden på korte spor så lenge ha ikke tar seg pauser i sporet.