Monday, February 5, 2007


idag har jeg bursdag!
Og den første som sendte melding til meg var Thomas, så tusen takk Thomas :) 
Det vanker kake på snille gutter som deg!
Igår skjedde det egentlig ikke mye, eller kanskje alt for mye til å være dagen derpå.
Jeg ble ringt etter fra jobb klokka 0700, og 0730 satt jeg skjelvende med en kaffekopp i 
hånda på fellesrommet på jobb. Men jeg har aldri hatt det så moro på jobb før :D
Og så har jeg enda en ting jeg kan føre på lista over ting jeg kan: Gå på jobb tre timer
etter dagen derpå.

Men jeg kan flere ting også. Jeg tror jeg er den første personen som(med vilje) har trent
hunden min til å ligge i sofaen. Og det var ikke så enkelt som man skulle tro.
For en hund som aldri har fått forsøkt å ligge andre steder enn på gulvet, er det en utenkelig ting å hoppe i sofaen.
Samme som når man trener innkalling slik at hunden kommer hver gang. å stikke andre veien når du roper blir da helt utenkelig.Det ser nesten ut som en refleks, men det er bare en godt innøvd vane.
Og gammel vane er vond å vende.
Men jeg vil ha en hund som ligger i sofaen sammen med meg.
Etter hvert begynte han faktisk å pipe for å få lov å komme opp!
Bra, tenkte jeg. Men jeg vet også at det er her mange slutter å tro på klikkertrening.
Hvis du har noe hunden vil ha( mat/leke) kommer den til å tilby adferder for å forsøke å oppnå dette. Og en av disse adferdene er piping
Hunden gjør bare det som lønner seg. Akkurat som oss.
Den eneste måten å bli kvitt det på, er å forsterke en annen adferd.
Derfor, med en gang han la seg ned på gulvet, gav jeg klarsignalet for å hoppe opp.
Da sovna han faktisk i sofaen sammen med meg :)

1 comment:

Kari Anne said...

Gratulerer så masse med dagen, Siv!!!


*løper og finner saxofonen og spiller happy birthday to Siv*


*pust pes* nå har jeg spilt ferdig!!


Nå kan du blogge fra mobilen også, men uten bilder... Du kan i alle fall blogge fra mobilen! :-)


Velkommen til blogspot!!

Og gratulerer med dagen!!!!