Monday, August 27, 2007

Agilityhelg på instruktørkurset

 

 

 
Posted by Picasa


Gjett om vi har hatt det gøy og lært masse!
Først må jeg takke de to flinke instruktørene Eva og Emilie , vi lærte masse i tillegg til at kurset var utrolig bra organisert og lagt opp. Ikke som appellmerkekurset jeg går på nå med andre ord. Det viktigste vi gikk igjennom var handlingen og selvfølgelig grunntreningen for hunden. Jeg liker måten de tenker på med at hundetreningen har hunden ansvar for, og handlingen har vi ansvar for. Derfor, når noe går galt, må man se på om det er et handlingsproblem eller et hundetreningsproblem. Jeg liker også logikken i handlingen deres og at all handlingen er konsekvent. Kroppen i den retningen hunden skal gå, hunden alltid på yttersiden og bare fremfor eller bakbytter. Derfor har jeg tenkt å adoptere alt de fortalte oss iløpet av helgen. Kurset var også genialt lagt opp med at vi brukte hverandre som hunder for å trene handling ( man kan jo bare trene en ting av gangen )
Dette gjorde det mye lettere å lære når man bare måtte konsentrere seg om seg selv, og det er ikke ødeleggende for hundetreningen.
Nå skal vi trene siktetrening i sirkel og på at jeg skal gå litt bak og la hunden søke fremover. Det er veldig lett å gå i den fella å løpe foran hunden og "dra" den med seg ( Det har jeg gjort konsekvent før denne helgen, nå blir det derimot evaluering av egen trening )
Idag har vi vært på fellestrening på hundeklubben, trent skikkelig bra flyt på diverse adferder og lekt fire(!) ganger. Jeg er skikkelig imponert av meg selv og hunden min. Bildene over burde vel tale sitt når jeg sier jeg fikk han i lek opptil flere ganger i helgen også, selv om det kostet litt blod, svette og grønske på buksa.
Lev vel og tren hardt

No comments: