Friday, September 28, 2007

Trene trene

Snart på tide å fjerne stingene, skal bli deilig å slippe å passe på at skjermen alltid er på og at han ikke får til å slikke på de når han har den av. Akkurat for tiden blir det mest trening på nye steder og i vanskeligere situasjoner, prøver å utfordre meg selv litt til å gjøre det vanskeligere, men det er ikke lett å bryte gamle vaner...Som feks når vi fikk Luka hjem og jeg hadde tenkt å la de få løpe og hilse før jeg trente...Klarte heldigvis å ombestemme meg, og feilet han bare to ganger fordi han falt ut, resten av økta var han kjempemed om det er noe som heter det. Ellers trener vi på stimuluskontroll og på å gå fot når vi går tur. Han går alt alt for langt ut når vi er i skogen, setteren kommer mer og mer frem. Så nå bytter jeg på å trene fot, slippe han løs og trene innkalling og trene fot igjen. Vet ikke om jeg noengang får han til å holde seg bare innenfor synsvidde, men jeg tror jeg hvertfall kan få enda mer kontroll på han når vi går.
På vei hjem gikk jeg i bånd med begge hundene og det var da jeg skjønte at jeg aldri kommer til å komme særlig langt med Nemo.J Det var utrolig forskjell på hundene, og jeg bare tenker på hvor langt jeg kunne kommet med en border collie på denne tiden...
Jeg kan nok legge så mye som mulig til rette, kastreringen vil nok hjelpe litt, strenge kriterier og mye trening i samme dur som vi holder på nå. Men jeg kan liksom legge til rette så mye jeg bare vil uten at det forandrer hunden. Hvis jeg skulle kjørt bil løp hadde Nemo vært en boble og en bc et skikkelig råskinn. så har jeg begynt å fundere på om jeg skal prøve meg mer på jakt med han, eller om det kanskje er lovlig sent å begynne. Eller om jeg skal satse mer på agility...Vi får se etter siste instruktørsamling i Trondheim, jeg håper han holder begge dagene!
Nå er jeg bare enda mer sugen på å få en valp og komme igang med mere trening, håper virkelig det skjer noe snart!

4 comments:

Anonymous said...

Hva er "å feile" en hund i trening? Hvordan gjøres det? Hva slags treningseffekt har det?

Siv said...

Hunden må ha en timeout, enten i form av en tur i buret, bli holdt i halsbåndet eller ligge nedeog vente. I tillegg pleier jeg gjerne å ta ut en annen hund å trene med imens.
Hovedpoenget er at hunden ikke skal ha mulighet til å tjene noen forsterkere på en liten stund.
Dette forutsetter at du har en hund som virkelig har lyst på forsterkeren du har med og det vil da bli negativ straff.
Det er jo viktig å påpeke at man må legge masse fortserkere i adferder som å gå inn i buret, ligge nede og bli holdt i båndet. Det skal ikke bli noe negativt, bare ta vekk muligheten for at hunden kan tjene noen forsterkere på et minutt eller to.
Fikk jeg forklart det greit?

Anonymous said...

Jepp, du fikk forklart det så jeg forstod det, mer kan ingen forlange :-) Du blir en glimrings instruktør!! ;-)

Siv said...

takker og bukker ;)