Thursday, January 31, 2008

31 Januar

 

 

 

Nemo har plassert seg trygt i sofaen og ser en smule bekymret ut
 

Og det er ikke så rart når man ser på intensiteten til pirayaen...

Idag har Kry fått være med utenfor et kjøpesenter, inn i en flisebutikk og trent og fått erfare at regn ikke er noe vær for en border collie, hun nektet å gå ut på do, enten satt hun ved døren og skalv eller så bare satt hun seg ned når vi prøvde å gå en liten tur. Jeg visste hun måtte på do, og etter å ha fulgt etter henne rundt i leiligheten fikk jeg løftet henne opp og tatt henne med ut akkurat idet hun satt seg ned for å gå på do. Bare synd at hun gjorde seg ferdig på vei ut... Heldigvis sluttet det å blåse storm samtidig som det regnet, så etterpå gikk hun fint på do ute og fikk belønning for det. Jeg har også trent henne til å hyle i buret inne ettersom jeg måtte dusje etter trening og jeg visste hun måtte på do men ikke ville gjøre det ute. Jeg satte henne derfor i buret sammen med et ben og så fikk det bare gå som det måtte gå, jeg visste jo hun kom til å hyle, men jeg fikk listet meg ut under en stilleperiode og slapp henne ut etterpå. Hvis dette fortsetter får jeg begynne med teppe over buret for å ekstingvere bort hylingen, men først skal jeg prøve å belønne enda mer for å være stille og bygge verdi for å løpe inn i buret.
Hun har også flyttet inn i buret bak i bilen etter jeg kom ut til en valp som satt og gnagde på setet mitt etter trening. Riktignok måtte hun på do, men jeg tar ikke sjangsen på å utvikle den vanen! Å sitte bak gikk helt smertefritt, det eneste jeg skal huske på nå er å kjøpe en gummimatte til å ha under burene bak så ikke de sklir frem og tilbake når jeg svinger (jeg svinger ikke så brått, det er bare bilen!)
Nå holder vi på å trene nose touch i handa, rygging, litt sitt og dekk (enda jeg hadde tenkt å vente) og selvfølgelig masse verdi for å komme når jeg roper. Nose touchene går veldig fint, jeg kan bytte hånd, holde godbiten fremme i den andre hånda og trene på nye steder med forstyrrelser (i flisebutikken og når vi er på tur) Ryggingen har vi ikke kommet så langt med enda, men det begynner å ta form og jeg klarte å la være å flytte meg når hun satt seg, bare stod stille når til hun reiste seg og belønnet for det. Jeg får se om jeg skal gjøre noe med det hvis hun fortsetter å sette seg, det kan jo fort bli en sitt, stå belønn kjede. Men foreløpig prøver jeg litt til. Innkallingen begynner å funke veldig bra og hun kommer løpende selv om hun holder på med noe og hvis hun får frolic blir hun helt på styr! Jeg har mest brukt for så lenge hun går så fint på det, så når hun får hva som helst annet blir det jo som julaften :)

Jeg ble tvunget til å trene med Nemo igår også (heldigvis, det er jo mye mer forsterkende å trene med Kry) vi ble kommandert gjennom klasse 1, og jeg tror vi har kommet over en liten kneik ettersom jeg har økt hvor MYE fleskepølse jeg belønner med etter hver gang. Han kan jo alle øvelsene til en tier, det er bare å få han til å holde konsentrasjonen gjennom et helt program. Men jeg skal klare det, vi skal klare opprykket!

Men det beste av alt var når all ro treningen og tvangskosingen begynner å gi resultater. Jeg har vært flink og belønnet henne for å ligge i sengen sin hver gang vi spiser, og idag når vi satt i stua sovnet hun oppi der helt av seg selv etter et par belønninger :D Det går fremover!
Posted by Picasa

4 comments:

Kari Anne said...

Så herlig å lese sånne deilig lange innlegg som du kommer med for tiden! :-)

Er dere opptatte den aller første helgen i mai?
Da skal nemlig Vetle og hundene og jeg til Mandal på hyttehelg og på søndagen skal vi på Willie Nelson konsert. Corny, jeg vet, men vi er ihuga fans, begge to. :-)

Anyway, så tenkte jeg at vi kunne få samlet noen til trening på lørdagen? 3. mai altså?

Vad tycks?

Anonymous said...

Høres ut som bur er løsningen :-)
Ikke lurt med løse Pirayar i bilen nei.ha Ha

evy said...

Så søt hun er. Selv med piraya tennene sine. Det bilde av Nemo sa vel tusen ord, litt slitsomt med valp???. hehe.
Kos deg videre, så kan vi kanskje snart ha valpetreff............

Anonymous said...

Skjønner godt at du er kry av Kry, ho ser jo kjempeflott ut!
Skal vi bytte i et par katter? Så kan mine tre endelig lære seg litt normal folkeskikk, og alt det som din stolthet har lært seg i løpet av denna tida bare forsvinner?
Gleder mig til i morra =D