Monday, May 19, 2008

Det kommer seg

Idag valgte hun for første gang å springe og legge seg i hundesengen når hun ble for gira. Jess! Ellers har jeg kjørt mye belønninger i kurven. Om hun reiser seg opp fra den mer enn tre ganger blir det buret en stund før hun får et nytt forsøk.
Idag kunne hun tilogmed bli liggende mens Bente, Nemo og Aasne gikk ut døra uten at jeg behøvde belønne særlig ofte.
Plan videre: Trene på å ligge stille mens jeg kler på meg og gjør meg klar for tur og mens jeg trener Nemo.
Hverdagsfoten går mye bedre. Idag gikk hun fint fot mot en annen hund, kunne bytte mellom frisignal, løpe og lukte og gå fot igjen.
Plan videre: jobbe mye med overganger fra aktiv til rolig.
Fordelen med at hun plutselig har blitt så giret og utadvendt er at hun har blitt mye bedre på å leke! Idag trente vi sirkelarbeid og jeg kunne belønne kun med leke, hun ble bare mer og mer giret. Tilogmed så giret at hun begynte å bite i bena mine(det har hun aldri gjort før) jeg startet med å stoppe helt opp hver gang hun gjorde det, men fant fort ut at det var bare veldig forsterkende så jeg fortsatte bare å løpe sakte og belønnet henne når hun kom inn i posisjon igjen.
Imorgen er det konkurranse og vi skal trene på å ligge i ro mens andre trener innkalling og apport og andre morsomme ting. Kyllinghalser og pølser står på menyen.

Foto:Bente

2 comments:

Elin said...

Bra jobbet! Kry har alle forutsetninger for å bli en kommende stjerne! (hun er det jo egentlig allerede;o) Du er kjempeflink som tenker på å trene på alt, og til og med gjør det!

Håkon Groven said...

Ta vare på galskapen!

Kry kommer tidsnok til å bli kontrollerbar i de fleste situasjoner selv om du fokuserer på galskap i stedet for kontroll :)