Friday, August 15, 2008

 

 

 

 

Endelig etter en uke med å sitte på post tidlig hver morgen og hver kveld fikk Atle den siste bukken. Jeg skulle virkelig ønske jeg var med, men det får bli en annen gang. Litt over seks idag tidlig fikk vi telefon og da var det bare å dra opp Aasne, lufte hunder i en fart og dra bort til skudd stedet. Første gang han ringte fant han ikke dyret og jeg hadde håpet vi kunne få være med å lete med kry, men han fant det ganske raskt så istede dro vi rådyret etter oss ned til veien så Kry fikk gå både blodsporet frem til hvor den ble funnet og sporet hvor den ble slept vekk og vommet.
Hun har altså aldri gått blodspor før, og heller ikke viltspor, i tillegg har jeg alltid visst nøyaktig hvor sporet har gått slik at jeg har styrt henne ganske mye med å holde igjen i linen når hun har gått feil vei. Idag hadde jeg fått forklart sånn halvveis hvor sporet gikk så det var ikke helt ukjent, men det var likevel ganske uvant å måtte stole så mye på at hunden hadde rett.
Starten gikk fint, hun luktet en stund rundt på skuddstedet før hun fant sporet og fulgte det ganske intenst. Oppi buskene var det meg som sinket oss da jeg satt meg fast, falt og surret med å finne veien. Da stoppet hun opp litt og kikket bak på meg. Jeg skal nok øve mer på å holde igjen i lina slik at hun kan legge mer trykk i for å vise at det ER riktig vei. Hun markerte tydelig hvor bukken hadde falt men da vi skulle gå videre ble hun veldig usikker. Hun gikk jevnt fremover og viste tydelig hvor sporet gikk, men hun smøg seg mer, som en leopard på jakt. Da jeg prøvde å holde litt igjen i lina fikk hun mer fart og da stoppet hun ikke en eneste gang før hun kom frem til sporslutt hvor vi hadde vommet, spiste litt blod og lunger og så ut som hun ikke skjønte noenting.
Jeg synes det gikk over all forventning ettersom vi ikke har prøvd noe lignende før en gang, og jeg tror og håper hun kommer til å få mer trykk og fart bare hun får litt flere spor på baken. Hun fikk også være med å flå rådyret og spise litt kjøttslintrer og følge med, foreløpig er hun litt forsiktig men veeldig nysgjerrig rundt det, men det tror jeg også bare er en ting hun trenger mer erfaring i.
For en start på dagen!
Posted by Picasa

No comments: