Friday, November 9, 2007

Ny plan

Etter en del frem og tilbake har jeg funnet ut at lekingen er nøkkelen til hvordan jeg skal få en robust og uredd lydighets og agilityhund. Leking fordi jo mer jeg leker, jo mer gal og leken blir han, og gjennom lekingen kan jeg utsette han for mye flere ekle ting og få han til å synes det er kult.
I tillegg syns jeg det er kulere å leke med ting for at han skal skjønne at det ikke er noe farlig istedefor å bare gi godbit for at han ser på det, tar på det...osv. Min hund trenger litt action. I tillegg har jeg begynt å bruke mye leking med bare meg selv, brytekamper på gulvet, han får lov å bite meg i armer og klær mens jeg drar i pelsen hans og dytter han rundt. Jeg har tenkt som så at jo mere slik leking jeg får til, jo mere leken vil han bli, han blir helt gal og knurrer og er helt med, avogtil klarer jeg ikke slutte å le :)
Karianne kommenterte at slik kunne hun aldri gjort med sin hund, fordi den ville blitt for vill, det tror jeg så gjerne på og man må jo kjenne sin hund for å drive sånn. Men med Nemo er det omtrent like farlig som å lekesloss med en kampfisk :)

Jeg tror èn dose med vil du ha dette/ bort til disse må du leke først er viktig samtidig som man på den andre siden leker helt uten regler og bare fordi det er dødskult å leke. Dette har funket skikkelig bra for oss, foreksempel da Tone skulle løpe sirkelarbeid med Nemo og han begynte å bite i båndet! Hurra!!!Og så med en helt nye person da :)
I tillegg har vi lekt med en tom halvannenliters flaske. Før har han gått runder forbi den og syns den har vært skikkelig ekkel, så vi begynte med å bare dytte den overende. Men igår kunne jeg kaste den hardt bortover gulvet så den bråkte og smalt skikkelig, og Nemo hoppet etter, knurret og fortet seg å ta den.
Vi har lekt med et metall lokk til en dunk ( ikke drakamp...) vi har lekt med skumle plastposer og store tøybiter som henger skummelt på kjøkkenet(jeg holder på med en gave) T-skjeer og andre metall ting (hard plast kan jeg ikke gi til han fordi han elsker å tygge det istykker)så neste skritt er å leke disse lekene like mye ute også. Oppe pleier de nemlig henge stooore tunge tepper over verandaen og det syns Nemo er skikkelig skummelt! Men snart kommer han til å syns det også er kult og glefse og hive seg opp etter teppet med dødsforakt

På lydighetsfronten har vi mest vedlikeholdt( som vanlig) mens vi trener fri ved fot og fellesdekk. Fri ved foten blir skikkelig bra nå, og jeg tror jeg har funnet en bra måte å strekke tiden på. Fellesdekk har vi forsøkt oss med å legge ut avstandsbelønning for at han skal fokusere på den og ligge i helspenn og vente på den. Problemet har vært at det ikke har vært interessant nok, han kikker på fuglene og bak seg og lukter litt....VEL DET ER IKKE LOV! Så da må vi lage den litt mer actionfylt først og deretter gjøre den slik at jeg står stille.
Plan:
1. Kaste godbiter rundt og på han mens han ligger som han ikke får til å ta før jeg frir han ut
2.Hyle og løpe i vei med godbiten eller leken idet jeg frir han ut. Han må da ligge og se forventingsfullt på meg mens jeg står stille (Så hvis noen av naboene mine ser dette vet de at jeg fortsatt er med mine fulle fem)

I agilityen har jeg trent på tighte svinger, noe som plutselig går veldig bra! I tillegg til å fokusere frem og finne linjen sin og trekke fremover og hoppe slik at jeg unngår å løpe litt foran og "dra" han med meg. Neste på planen er slalom og sette sammen enda flere ulike baner.

Og så må alle sammen krysse fingrene for Elin og Sigrid som skal starte LP1 i Kongsberg idag. Brekk et bein!

1 comment:

Anonymous said...

Hihi.. Takk! Høres ut som du har kommet opp med en smart plan. Er mye sånn vi har gjort også, faktisk. Leke uten leke (herje.. hehe), leke med alt mulig rart, osv. Men da stikker vi ut og trener igjen :)