Saturday, May 31, 2008

En liten hilsen her fra underbare Sverige

Sol, varme, bra selskap og fine treningsmuligheter, jeg elsker å være her!
I dag har vi fått prøve gjeting for første gang, heldigvis var Heidi med oss, for jeg kan virkelig ingenting. Til dere som trodde gjeting bare var å sende hunden ut til å hente sauene; gjeting er en hel vitenskap! Ikke har jeg noe klart målbilde av hvordan det skal se ut til slutt og ikke har jeg noen klar formening om hva man begynner med eller hvordan man legger det opp. Vi var så heldige at vi ankom i går natt så vi fikk hele dagen i dag sammen med Heidi oppe i fårhagen. Monika med Jubeltroll var også med, så vi fikk se hvordan ferdige gode gjeterhunder skal se ut, hvordan man lærer inn en unghund og hvordan man starter med valpene. Både Kry og Lykke fikk prøve seg i bånd inne hos sauene, for å tenne de på sauen og se hvordan de reagerte. Kry syns det var kjempegøy, og veldig skummelt. Hun torde ikke holde dem med lenge med blikket i starten og hvis hun ble usikker bjeffet hun i stedet. Heidi sa det var slik de fleste unghunder var i starten og at det ville bli bedre etter hvert når hun fant ut hva hun skulle gjøre. Andre passet vi var inne hos sauene så jeg tydelig forskjell på henne og hun begynte å gjete mer enn å jage. Hunden blir lavere, halen går ned og de smyger mer. Hvis det gikk for fort kastet hun seg frem isteden og jaktet på dem, halen og busten gikk opp og hun var ikke så konsentrert.
Lille Lykke overrasket alle med å være skikkelig uredd og tøff inne hos sauene, hun er jammen ikke redd for noe!

På ettermiddagen var det stevne på kil brukshundeklubb (har dere sett de flotte hundeklubbene de har i Sverige?!?) 4 store flotte appellbaner og et utrolig bra hus som var bygd om til klubbhytte. Nå har vi truffet flere av søsknene til Kry fra forrige kull (j-kullet) og det er så mye jeg kjenner igjen. Hvordan de oppfører seg, hvordan de ser ut, fakter og uvaner. De fleste søsknene har bølgete lokker på ryggen, lange skjørtet og lange haler. Lille Jess er skikkelig søt, liten og nett og like glad uansett hvor hun er. Det skal bli morsomt å se hvordan Kry blir når hun blir stor.
Kry har fått være ute i hele dag under stevne, vi har trent mye på å ligge rolig, innkalling etter hun slet av seg halsbåndet mitt under eliten!!! Puh….da var jeg lettet når jeg fikk hanket henne inn igjen! Hun har vært helt underbar å ha med seg, hun skifter fint mellom å ligge rolig og å trene med godis og kamp. Ikke bryr hun seg nevneverdig om de andre hundene heller, så dette lover bra lille Kry.
Det er så mange trevelige folk her og jeg har det så bra, dette er den beste ferien jeg noen gang kunne hatt, helt prima!


3 comments:

Miss Talseth said...

Så spennende!! Å, detta hadde vært moro å vært med på. Og så bra at hun får prøve seg på det hun er ment til å gjøre! Jeg kommer hjem en gang i juli, vet ikke helt når enda, men blir i allefall hjemme hele August. Så da håper jeg vi kan få til litt av hvert;) Kan du forresten sende meg adressa di, om du har epostadressa mi? Kos deg masse videre i Sverige! Klem fra Kristin:)

Elin said...

Det hørtes så gøy ut! Så utrolig moro å få teste gjeting!! Gleder meg til du kommer hjem og kan fortelle om alt!

Anonymous said...

Åh, dette hørtes kjempehyggelig og gøy ut! Introduksjonen til gjetingen hørtes veldig spennende ut og det virker som du er sammen med veldig trivlige og dyktige folk! Og så moro at Kry er så flink der borte og at du har truffet så mange slektninger av henne. Skjønner at du koser deg!